Bij jou op school


Voor een sterk MT, een sterk IB, een sterk team 
én vanzelfsprekend sterke groepen in je school!



Maak het verschil!

Het systemisch kijken en voelen maakt jouw school dé school waar jullie en kinderen het verschil maken. Waarom? Het hele systeem doet er toe. De school ouders en de kinderen doen er toe. Zij nemen allemaal hun eigen systemen en beïnvloedingen mee. Als jullie deze kunnen zien, ervaren en mee kunnen nemen, leren kinderen niet alleen meer, maar vinden ze het ook leuker.

In al mijn visietrajecten, studiedagen en andere trajecten zorgt dit voor hét verschil!

Een sterk MT én een sterk IB, maakt een sterk team én vanzelfsprekend sterke groepen in je school.

Leer zo kijken, denken én voelen dat jij direct ziet wat er daadwerkelijk speelt in plaats van brandjes te blussen. Wij leren jullie allen kijken vanuit de sensitieve en de systemische bril, naar jezelf en naar de ander! Dat maakt hét verschil!

Wil jij vrijblijvend kennis maken? Ik help je graag.

Op deze pagina vind je mijn aanbod voor scholen, waaronder visie-trajecten, studiedagen, GroepsGeluk en individuele coachingsmogelijkheden. 

Visie-trajecten

Heb je als directeur van een school soms het gevoel dat er niet echt verbinding in je team is? Er lijkt wat te spelen, maar wat? Soms lijkt het zelfs of jullie alleen een andere weg uit gaan. De leerkrachten functioneren in hun groepen prima, maar daarbuiten?  Of heb je juist het idee dat er een familiecultuur heerst, wat groei en professionaliteit in de weg staat en zou jij naar een meer professionele cultuur willen?

Het duidelijk maken van jullie visie is dé weg naar pakkend passend onderwijs. Goed voor leerkrachten én leerlingen!
Mijn trajecten zijn visionair, pakkend en inspirerend. Vernieuwend en anders dan alle trajecten!  De schoolvisie en -verlangens komen boven tafel.
Samen weten jullie na dit traject waar jullie voor gaan én staan. Het systemisch coachen geeft daarbij inzicht in wie jullie zijn en hoe jullie samen gaan voor één visie!

Mijn jarenlange onderwijs ervaringen helpen mij de vragen te stellen die er echt te doen; om te behouden wat goed is én te veranderen wat moet. Om te prikkelen en te stimuleren. Samen maken wij een pakkende poster, place-mat, flyer en/ of brochure om aan iedereen te laten zien waar jullie voor gaan en staan!

Géén droog visie-document voor in de kast, maar hét document waar je elke dag gebruik van gaat maken!

Onderscheidend! Concreet en uniek!

Studiedagen

Waarin onderscheid ik mij als ik jullie studiedag/-en organiseer? Interactief, prikkelend en doeltreffend zijn enkel woorden die genoemd worden. Aan het eind van de dag weet je zeker dat jij/ je team moe en zeer voldaan weer naar huis gaan. 

Diverse onderwerpen en inhouden zijn mogelijk:

  • systemisch leren kijken en lesgeven (Meer dan een school zijn)
  • burgerschap (HOT vanuit de inspectie)
  • eigenaarschap en verantwoordelijkheid vergroten bij kinderen (Dat maakt pas het verschil)
  • schooljaarplan (Niet saai maar ...)


Heb je een andere invulling of wens? Geen probleem. Ik help je graag.

Jouw directie

Als directeur heb jij de leiding, ben jij eindverantwoordelijk. Wellicht samen met je MT. Hoe krijg je mensen mee? Hoe motiveer je hen om samen vanuit één visie te gaan?
Dit alles gaat over jouw leiderschap en jouw visie hierop. Dit ligt geworteld in je karakter, wat je hebt mee gemaakt, in jouw opvoeding en in de opleidingen die je hebt gedaan.

In samenwerking met Bouline Lindemulder zorgen wij dat jij/ jullie zicht krijgen op de onderstroom, op wie jullie zijn, op jullie krachten en valkuilen om zo krachtig en zelfverzekerd jouw/ jullie team en kinderen te begeleiden in groei en ontwikkeling. Onze jarenlange ervaring als directeur, intern begeleider en bouwcoordinator en onze opleidingen in het systemisch kijken  zorgen voor een pakkende en praktische invulling waar jij morgen hét verschil mee maakt.

De masterclass 'Systemisch kijken bij jou op school' wordt gedurende verschillende momenten in het jaar gegeven. Houd onze socials hiervoor in de gaten. 

Daar ga jij als directeur toch voor?

Intern begeleider als systemisch coach

Er zitten als zoveel vaardigheden in jou als intern begeleider. Waarom dan ook nog inzicht krijgen in het systemisch coachen?  Systemisch coachen als ib

  •  vergroot jouw open en oordeelloze blik.
  •  geeft jou inzicht in de boven- en onderstroom van gedrag en handelen van jezelf, collega’s, ouders en leerlingen. 
  •  geeft jou direct handvatten om orde te scheppen, balans te geven en te zorgen voor groei.


Daarbij … 

  • vergroot het het pedagogisch klimaat in de school en in de groep.
  • geeft het de leerkracht en de ouders meer inzicht in hun kind en zijn/ haar hulpvragen en hun eigen rol erin.
  • verbetert het de omgang, het contact en het begrip tussen (gescheiden) ouders, school en hun kind.


Deze training is één op één of met een groep intern begeleiders te volgen. Ik verzorg hem als masterclass en in company bij jou op school.

Krijg inzicht in onder andere

  • het systemisch en sensitief kijken en coachen
  • geboorte in beeld
  • breinkennis
  • transactionele analyse

  ...en wat dat jouw begeleiding kan beïnvloeden!


Dé aanvulling om echt te zien wat er te zien valt! 

Sensitief en systemisch lesgeven

Wil jij als leerkracht zicht krijgen op dat wat niet zichtbaar is in jouw groep? Wil jij kunnen inspelen op juist die hulpvragen van kinderen waarbij er meer speelt dan op het oog zichtbaar is? Wil jij meer balans in je groep/ school? Wil jij tools in handen hebben om kinderen te helpen tot hun ware potentie te komen?  Wil jij meer bieden dan taal, lezen en rekenen omdat het daar juist omdraait en andere vakgebieden dan vanzelf lijken te gaan?
 
Zodat jullie als school hét verschil maken voor het kind en de maatschappij van vandaag en morgen!  Volg dan bij jou op school samen met je team deze scholing.

Krijg inzicht in onder andere

  • het systemisch en sensitief kijken en handelen
  • geboorte in beeld
  • breinkennis
  • transactionele analyse

  ...en wat dat jouw lesgeven kan beïnvloeden!

Groepsgeluk

Heb je als leerkracht het idee dat er onderhuids spanningen in je groep zijn, waar jij geen vat op lijkt te krijgen? Er zijn groepjes, enkele kinderen voelen zich niet veilig. Praten heeft niet geholpen. Andere interventies ook niet. Systemisch werken in je groep geeft direct weer wat er onderhuids speelt, wat aan het licht moet komen om weer samen één groep te zijn. Zonder dat je daarin de beste vrienden moet worden en zijn met iedereen. Er komt respect, begrip en vertrouwen.
Leerkrachten krijgen inzicht in hun eigen beweegreden en behoeftes, zo ook van hun groep kinderen.

In de groep krijgen 'pesters, de gepeste, queen bee's, loners en anderen' inzichten in elkaar en in zichzelf.  Je buiten gesloten voelen of zijn, verdriet en trauma's worden met behulp van poppetjes zichtbaar. Eenheid wordt hersteld. 
Veel gehoorde zinnen zijn na de eerste sessie 'Het is nooit mijn bedoeling geweest jou dat gevoel te geven.'  of 'Ik wist niet dat jij je zo voelde.'  Elk gedrag heeft namelijk een verlangen. Zichtbaar wordt waarom men doet wat hij of zij doet, zo ook wordt het verlangen en de behoefte achter het gedrag duidelijk.
In enkele groepssessies komt er weer ruimte, zicht en balans. In het team, in de groep; in jouw school.

Systemisch werken in de school zorgt voor zicht op het onzichtbare, voor balans in geven en nemen, dat iedereen erbij hoort en dit voelt en dat iedereen zijn of haar plek inneemt. De poppetjes doen hun werk.

Ik ben een gecertificeerd GroepsGelukcoach. 

Individuele trajecten

Naast team en groepstrajecten verzorg ik  één op één coaching voor intern begeleiders  met betrekking tot individuele hulpvragen en/ of hulpvragen  op hun groep of persoonlijk.

Mijn meer dan 25 jaar lange ervaring in het onderwijs, op diverse school, in het MT, als bouwcoordinator en intern begeleider, geven mij naast mijn systemisch opleidingen de juiste tools in handen om jou te helpen en verder op weg te helpen.  

Interesse in één van mijn trajecten?

Ik kom graag met je in contact, bel of mail me gerust wanneer je nog vragen hebt of een afspraak wilt maken voor een kennismaking.